Haslin Bin Ismail

ギュ・ギュ・ギュ

2019
ミクストメディア

〈ギュ・ギュ・ギュ〉は足で深い雪を踏んだときに聞こえる音で、この作品のタイトルでもある。札幌は、日本で初めて滞在する街。ここに来て、日本の色々な文化を観察するのを楽しんでいる。例えば、自分たちの文化を日常的に楽しんでいること、お互いへの意思疎通の仕方、仕事や活動への熱意。日本の社会はとても進んでいて知的だ。雪を踏んだときに聞こえる音は、いかにも私に話しかけているようで、もっと聞きたいと思わせる。雪がいつまでも冷たい温度を保っていられることは驚きであり、それは自分の熱意や取り組んでいることに対しての強い心と向上心を持つ日本人の性格を表しているように感じる。このような観察を、私は日記のようにドローイングとしてスケッチブックに描き溜めてきた。そこから、雪の形を生物や人間の形に変化させ始めた。私が描く雪は雲のようで、それは皮肉にも雪と同じ色や形をしている。この地上に、雲を自分の好きな形に「型取る」ことができていると考えると、とても嬉しくて楽しい。

Ge Ge Ge

2019
Mixed media Installation

Ge Ge Ge is the sound you hear when you step on thick snow, which is the title of this work. Sapporo is my very first experience of Japan. I like to observe the culture here: how the Japanese people embracing their daily life with their own culture; the way they talked and communicate; the passion for their work and job. The society here is very progressive and intellectual. When I experience it for myself to endure the snow, as I step on it I can hear the sound, it feels as if snow is talking to me and it makes me want to hear it again. It is amazing how snow can keep its cold temperature; it reminds me of the characteristics of Japanese people, towards their passion and focus, determined and progressive. The process of this observation started from my daily drawing in my sketchbook. I started to developed more shapes and forms with snow, from biomorphic form to human form. Ironically, the snow that I draw and paint is look alike cloud, which is same colour and shape. It makes me happy and excited that I can ‘mould’ my own cloud on the floor and land!


かぁ、かぁ

2019
墨汁、アクリルペイント


〈かぁ、かぁ〉とは、からすの音。私の一番好きな色である黒を全身にまとっている姿に、最初は興味を持ち始めた。からすは、札幌に来て最初の数日で見かけた最初の動物だった。力強く、知的で、賢く、いつも腹をすかせ、謎めいて危険。ここのカラスは大きく、マレーシアのカラスの倍はある。声は荒々しくうるさく、たまにトーンが変わるだけで、常に同じ〈かぁ、かぁ〉という鳴き声で鳴いている。社会的な生き物で、街中で大きな声で意思疎通している。カラスは色々な神話に登場し、あらゆる役割を持っており、死の兆しと言われる。死人の魂を、次の生命へと運ぶ。罠をかけたり、伝言を伝えたり、世界を作り出したりする。日本の神道には烏天狗という、半分からすで半分人間のバケモノがいたり、八咫烏という導きの神として信仰されている3本足のカラスもいる。この作品では、激しい筆使いで黒いイメージを作り出すには墨汁や筆だけで十分だ。取り付けたキャンバスは、アクリルで描いた写楽による歌舞伎役者の画を、雪のドローイングに二点加えた。この二人の役者は、私が小さい時から見ていた写楽の浮世絵で強い印象を持っていた。だけど、札幌に来てからは、何か理解できないことを見たり話したりしているときに、自分が歌舞伎役者のように感じる。特に、カラスを観察しているときは、とても見入ってしまうのです。

Akk Akk

2019
Ink drawing and acrylic painting on loose canvas on wall

Akk Akk is the sound of the crows. They caught my attention after I was initially fascinated by their appearance in all black, which is my favourite colour. They’re the first creatures that I came across during the first few days here. They look tough, intelligent, smart, hungry, mysterious and dangerous. They are massive and double the size of those back home. Their voices are rough and loud, and they always make the same sound Akk Akk but sometimes in different tones. They’re social and communicate loudly all over town. But across various mythologies, you will find a role for the crow. He is an omen of death. He carries the souls of the dead to the next plane of existence. He is a trickster, or a messenger, or even creator of the world. Japanese Shinto has Karasu-tengu, half-crow, half-human goblins, and yatagarasu, a three-legged crow whose appearance is the evidence of divine intervention. In my work, ink and brushes are just good enough to develop the black image with extreme strokes. I added two pieces of acrylic painting on loose canvas, painted the snow forms with images of Kabuki actors from Ukiyo-e work by Toshusai Sharaku. These two characters have been prominent in my mind since I was young, but since I arrived here, I feel like I have become one of the Kabuki characters, looking and talking something that I don’t understand, especially when observing the crows here, but it’s mesmerizing!


クアラルンプールを拠点に、ドローイングやペインティング、ブックアートを制作。生まれて初めて経験する冬の札幌で、自らに大きな影響を与えた漫画やアニメ産業について学んでいる。2019年ユナイテッド・オーバーシーズ・バンクEstablished Artist部門で銀賞を受賞。

Born in bukit gambir, Malaysia, he has been a Kuala Lumpur-based artist since graduating from the. Universiti Teknologi MARA (BA, honors). His drawing, painting, and book art are deeply influenced by Japanese animation and comics such as Hayao Miyazaki, and Osamu Tezuka. His painting “Tulang Belut (Eel Bone)” received Silver Award in Established Artist Category at United Overseas Bank Award 2019.

連携団体:HOM Art Trans (マレーシア・クアラルンプール)

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close